Tracking med Google Analytics och Facebook Pixel med Octany
Det har hänt en del på sistonde kring integritet och vad man kan och får spåra. Det gör att spårningskoder som läggs in i Octany inte är lika effektiva längre och är något vi håller på att fasa ut.
Vi rekommenderar istället att ni använder success-url och skickar med en parameter där som ni får tillbaka när givaren har genomför en transaktion. På så sätt kan ni spåra konverteringar via t.ex. events i ert analysverktyg.
Kika gärna i vår dokumentation för decorators på success-url:
https://github.com/octany/api/blob/master/widgets/examples.md#success-url
Här är ett exempel på ett teoretiskt flöde:
1) Ni har en landningssida på www.exempel.se/donera
2) En kampanj på Facebook skickar klick till https://www.exempel.se/donera?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=jul2022
3) Ni laddar dynamiskt in widgeten med följande success-url:
https://www.exempel.se/donera/tack?orderId={orderId}
4) När givaren kommer tillbaka till er webbsida är det samma session med samma utm-konvertering som ni borde kunna uppdatera/skicka in ett event för att spara ytterligare information. Via ert backend kan ni också göra ett API-anropet med orderId som skickas med. Hämtar ni ordern från Octany får ni följande data: https://github.com/octany/api/blob/master/endpoints/orders.md#get-an-order